Ήξερες...
Γιατί τα μπαλάκια του γκολφ έχουν ανωμαλίες;
Διότι οι ανωμαλίες αυξάνουν μέχρι και 4 φορές την απόσταση που μπορούν
να διανύσουν τα μπαλάκια στον αέρα. Στο ξεκίνημα του αθλήματος
χρησιμοποιούνταν μπαλάκια με λείες επιφάνειες μέχρι που οι παίχτες
ανακάλυψαν πως τα παλιά μπαλάκια με ανωμαλίες στην επιφάνειά τους
διένυαν μεγαλύτερη απόσταση. Όλο το μυστικό είναι στην αεροδυναμική,
καθώς οι ανωμαλίες αυξάνουν τους στροβιλισμούς στο στρώμα του αέρα που
βρίσκεται πολύ κοντά στην επιφάνεια της μπάλας. Με αυτό τον τρόπο
αυξάνεται η πίεση του αέρα στο πίσω μέρος της μπάλας βοηθώντας την να
ταξιδεύει περισσότερη ώρα στον αέρα.
Ήξερες...
Γιατί οι εφημερίδες κιτρινίζουν;
Το χαρτί, ως
γνωστόν, παράγεται από το ξύλο και στο ξύλο υπάρχει μια ουσία που
λέγεται λιγνίνη. Διαφορετικά είδη χαρτιού έχουν διαφορετική αναλογία
λιγνίνης και το χαρτί των εφημερίδων έχει μεγαλύτερη ποσότητα.
Φυσιολογικά η λιγνίνη έχει σκούρα απόχρωση αλλά όταν εκτίθεται στον αέρα
ή στο φως του ήλιου γίνεται κίτρινη. Μόλις έρθει σε επαφή με το οξυγόνο
της ατμόσφαιρας αρχίζει και η διαδικασία της αλλαγής. Ακόμη και ύστερα
από ελάχιστες ώρες στο φως και τον αέρα μια εφημερίδα θα αρχίσει να
κιτρινίζει.
Ήξερες...
Γιατί κάποιος ζυγίζει περισσότερο το βράδυ απ ότι το πρωί που ξυπνάει;
Υπάρχουν δύο λόγοι που το σωματικό μας βάρος είναι μικρότερο το πρωί
που ξυπνάμε. Πρώτον, όταν κοιμόμαστε δεν λαμβάνουμε καμιά μορφή
ενέργειας. Δεν τρώμε, δεν πίνουμε, δεν προσθέτουμε με άλλα λόγια βάρος
στο σώμα μας. Αντίθετα για να συντηρηθεί ο οργανισμός όταν κοιμόμαστε,
καταναλώνει ενέργεια διασπώντας ζάχαρη και λίπος. Δεύτερον, πολύ συχνά
ιδρώνουμε στον ύπνο μας απελευθερώνοντας υγρά για να διατηρηθεί σταθερή η
θερμοκρασία του σώματος μας. Είναι δύσκολο να υπολογιστεί το βάρος που
χάνουμε κατά τον ύπνο μια και κοιμόμαστε λίγες ώρες ώστε το ποσό να
είναι υπολογίσιμο. Καλό παράδειγμα όμως αποτελεί η αρκούδα που χάνει
αρκετά κιλά κατά τη χειμερία νάρκη.
Ήξερες...
Γιατί κάνουμε λόγο για "ιούς" στους υπολογιστές;
Οι ρίζες του όρου βρίσκονται πίσω στο 1949 όταν ο πρωτοπόρος στον τομέα
των υπολογιστών Τζον Βαν Νόιμαν μίλησε πρώτη φορά για τη δυνατότητα
αναπαραγωγής ενός προγράμματος υπολογιστή. Οι υπάλληλοι των εργαστηρίων
Bell τη δεκαετία του 50 έδωσαν ζωή στη θεωρία του, δημιουργώντας το
παιχνίδι “Core Wars” όπου δύο προγραμματιστές απελευθερώνουν ένα
πρόγραμμα και το παρακολουθούν να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του
υπολογιστή.
Ο ιός όμως εμφανίστηκε ως όρος το 1986 από τον
μεταπτυχιακό φοιτητή τότε του πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας,
Φρεντ Κόεν. Σύμφωνα μ αυτόν λοιπόν πρόκειται για ένα πρόγραμμα που
μπορεί να μολύνει άλλα τροποποιώντας τα ώστε να περιλαμβάνουν μια,
πιθανώς εξελιγμένη, εκδοχή του εαυτού τους. Το 1988 έμαθε και ο
υπόλοιπος κόσμος τι σήμαινε αυτό όταν ο Ρόμπερτ Μόρις απελευθέρωσε το
περίφημο "σκουλήκι του διαδικτύου" προκαλώντας τις πρώτες "ιογενείς"
ζημιές σε υπολογιστές σε όλο τον κόσμο.
Ήξερες ότι...
Καταρρίπτεται η πεποίθηση πως το σκάκι είναι μόνο για διάνοιες
Τα επιτραπέζια παιχνίδια σκάκι και GO απαιτούν πρακτική εξάσκηση, κι
όχι διάνοια, όπως αποκαλύπτουν παρατηρήσεις του εγκεφάλου των παικτών.
Οι εγκεφαλικές περιοχές νοημοσύνης εμφανίζονται ανενεργές όταν οι
άνθρωποι ασχολούνται με παιχνίδια στρατηγικής. Οι ερασιτέχνες των σκάκι
και GO δεν χρησιμοποιούν μια περιοχή η οποία αποτελεί κέντρο της
νοημοσύνης, αποκαλούμενη μερικές φορές "g", αναφέρουν κινέζοι και
αμερικανοί ερευνητές. Το αποτέλεσμα αυτό είναι αντίθετο στην κοινή
πεποίθηση. Το σκάκι θεωρείται ένα από τα πιό διανοητικά παιχνίδια. Το
ίδιο και το κινέζικο παιχνίδι GO. Οι προκλήσεις που παρουσιάζονται και
στα δύο παιχνίδια έχουν "πολλά κοινά" με τα προβλήματα που
παρουσιάζονται κατά τη χρήση του δείκτη νοημοσύνης για τη μέτρηση του
"g", υποστηρίζει ο John Duncan, ο οποίος μελετά τη νοημοσύνη στο Τμήμα
Γνώσης και Επιστημών Εγκεφάλου του Καίμπριτζ. Κι αναρωτιέται εάν τεχνικά
προβλήματα έκρυψαν τη δραστηριότητα στις περιοχές νοημοσύνης κατά την
εγκεφαλική παρατήρηση.
Ο Sheng He, του πανεπιστημίου της Μινεσότα,
θεωρεί ότι οι πολύ καλοί παίκτες ή εκείνοι που παίζουν χρήματα σε ένα
παιχνίδι, χρειάζονται να χρησιμοποιήσουν το μυαλό τους περισσότερο. Στη
δοκιμή, οι παίκτες σκέφθηκαν την καλύτερη κίνηση σε ένα μη ανταγωνιστικό
σενάριο. Εναλλακτικά, η πρακτική και η πείρα μπορούν πραγματικά να
ευθύνονται για πολλές νικηφόρες κινήσεις. "Στις περισσότερες περιπτώσεις
που φανταζόμαστε ότι έχουμε να κάνουμε με έξυπνους ανθρώπους, απλά
πρόκειται για πολύ έμπειρους", λέει ο ειδικός ψυχολόγος John Gabrieli
του πανεπιστημίου του Στάντφορντ, στην Καλιφόρνια. Επιπλέον ο Sheng και
οι συνεργάτες του εξέτασαν επίσης την υπόθεση ότι το σκάκι ασκεί το
μυαλό διαφορετικά από το GO. Οι παίκτες του σκακιού επιλέγουν από μία
περιορισμένη σειρά πιθανών κινήσεων. Χχρησιμοποιώντας μεγάλες ποσότητες
μικροτσίπ πυριτίου, οι προγραμματιστές υπολογιστών μπορούν να
κατασκευάσουν ισχυρές μηχανές που συναγωνίζονται τους ανθρώπους: ο Deep
Fritz ήλθε ισοπαλία με τον παγκόσμιο πρωταθλητή Vladimir Kramnik τον
Οκτώβριο. Αλλά στην περίπτωση του GO, όπου οι παίκτες μπορούν να κάνουν
οποιαδήποτε κίνηση κατά μήκος του 19x19 πίνακα, ο υπολογιστής
αντιμετωπίζει διάφορα προβλήματα. Θεωρείται πως το παιχνίδι απαιτεί
περισσότερο ένστικτο ή "ανθρώπινη" στρατηγική".
Οι παρατηρήσεις του
εγκεφάλου δεν πρόσφεραν πολλά στη διευκρίνιση αυτών των διαφορών. Όπως
αναμένεται, οι παίκτες του GO χρησιμοποιούν το δεξί μισό του εγκεφάλου
τους, που επιλύει θέματα θέσης και προσανατολισμού,περισσότερο απ' ότι
οι παίκτες του σκιακού το αριστερό μισό του εγκεφάλου τους που
σχετίζεται με την επίλυση προβλημάτων. Παρόλαυτα, η τακτική του μυαλού
φαίνεται παρόμοια. Το GO πρέπει να χρησιμοποιεί "διαφορετικούς
μηχανισμούς του εγκεφάλου που δεν καταλαβαίνουμε", ολοκληρώνει ο He.
Ήξερες...
Γιατί μας τσιμπάνε μόνο τα θηλυκά κουνούπια;
Υπάρχουν πάνω από 2.700 διαφορετικά είδη κουνουπιών σε όλο τον κόσμο.
Τα κουνούπια είναι περισσότερο γνωστά για τα ενοχλητικά τσιμπήματα τα
οποία προκαλούν κυρίως στον άνθρωπο. Εκτός από αυτό όμως έχουν μια
ιδιαίτερη σημασία για το οικοσύστημα μια και όταν είναι στο στάδιο του
αυγού ή της πούπας αποτελούν τροφή για πολλά ζώα του νερού, ενώ όταν
είναι ενήλικα είναι βασική τροφή αμφιβίων και πουλιών.
Τα κουνούπια διαθέτουν τρία διαφορετικά συστήματα ανίχνευσης γι αυτό και μπορούν πολύ εύκολα να βρουν τον στόχο τους.
Συγκεκριμένα έχουν χημικούς ανιχνευτές, οπτικούς ανιχνευτές και
ανιχνευτές θερμότητας. Ταυτόχρονα διαθέτουν πολύ καλή σωματική
διαμόρφωση για πέταγμα. Δεν τσιμπούν όλα τα κουνούπια αλλά μόνο τα
θηλυκά. Τα αρσενικά κουνούπια έχουν διαφορετική μορφολογία στο κεφάλι
και τρέφονται από το νέκταρ των φυτών. Τα θηλυκά κουνούπια διαθέτουν μια
μυτερή και λεπτή προβοσκίδα που εισάγουν στο δέρμα και με την οποία
ρουφούν το αίμα το οποίο στην συνέχεια αποθηκεύουν στην κοιλιά τους. Τα
θηλυκά χρειάζονται το αίμα γιατί περιέχει πρωτεΐνες απαραίτητες για την
ανάπτυξη των αυγών που φέρουν. Ένα τσίμπημα μπορεί να περιέχει μέχρι και
5 χιλιοστά του λίτρου αίμα.
Ταυτόχρονα με το τσίμπημα τα κουνούπια
αφήνουν και κάποιες δικές τους πρωτεΐνες στο μέρος που τσιμπούν οι
οποίες δημιουργούν και όλο τα πρόβλημα μια και σε αυτές μπορεί να
κρύβονται μεταδοτικές ασθένειες αλλά είναι και υπεύθυνες για την
απόκριση του ανοσοποιητικού συστήματος με ποτέλεσμα τον κνησμό και το
κοκκίνισμα της περιοχής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
προτιμάμε τα επώνυμα σχόλια, εκτός και αν έχεις κάτι να κρύψεις...